امام علی (ع) و برنامه حاکمیت عقل و علم در جامعه - پرسش مهر 10 آینده گان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرسش مهر 10 آینده گان

خداى سبحان روزى درویشان را در مالهاى توانگران واجب داشته . پس درویشى گرسنه نماند جز که توانگرى از حق او خود را به نوایى رساند . و کردگار ، توانگران را بازخواست کند از این کار . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

امام علی (ع) و برنامه حاکمیت عقل و علم در جامعه
جمعه 88 آذر 27  6:56 عصر

یکی از تلاشهای حضرت علی (ع) در راستای ارزشهای عقلانی رواج علم و علم گرایی در جامعه بود گذشته از توجه اساسی به علم حضرت سعی می کرد که بینش علمی کلی را در بین عموم مردم و زندگی روزمره آنها به وجود آورد امام (ع) در نصیحت به مردم می فرماید:

 «پس به سوی کشتزار دانش بشتابید پیش از آنکه بوته آن خشک شود و پیش از آن که به خود پردازید و فرصت گرفتن علم از منبع آن و اهل آن از دست رود.» (1)

در جای دیگر امام (ع) همین مفهوم را قابل درک تر و ملموس تر برای مردم بیان کرده تا بفهماند که علم باید با زندگی عجین گردد و اینکه انسان در تمام مراحل زندگی بشدت به آن نیازمند است. امام (ع) می فرماید:

 «تعجب می کنم که مردم وقتی شب غذایی جلویشان می گذارند چراغ روشن می کنند تا بینند چه چیزی در شکم خود داخل می کنند ولی به غذای روح اهتمام نمی ورزند به اینکه به وسیله علم چراغ خردهایشان را روشن کنند تا از پیامدهای جهالت در امان بوده و اعمال و اعتقاداتشان از گناهان مصون بماند.» (2)

یکی از مهمترین موانع رشد توسعه و کمال سنتهای غلط و خرافاتی است که در جان مردم رسوخ کرده و جامعه دست به گریبان آن هاست هدف امام علی (ع) زدودن این خرافات و پایه گذاری زندگی مردم بر اساس عقل و علم بود. هنگام حرکت امام (ع) و سپاهانش به سوی نهروان یکی از منجمین گفت: من بر اساس علم ستاره شناسی می گویم که ترس این وجود دارد که اگر در این هنگام حرکت کنی به مقصود خود نرسی امام (ع) ضمن رد اینگونه افکار فرمود:

 «هر که تو را راستگو پندارد قرآن را دروغ انگارد... ای مردم از اخترشناسی روی بتابید جز آنچه بدان راه دریا و بیابان را یابید که این دانش به غیب گویی می کشاند ـ و غیب را جز خدا نداند ـ منجم چون غیبگوست و غیبگو چون جادوگر و جادوگر چون کافر است و کافر در آذر. به نام خدا به راه بیفتید.» (3)

اگر چه ممکن است پیشگوییهای نجومی در مواردی صحیح باشند ولی امام (ع) نمی خواهد جامعه را دچار اینگونه مسائل کند که جز فلاکت و بدبختی و سودجویی دروغگویان چیزی به دنبال نخواهد داشت. امام (ع) علم نجوم را تا جایی که موجب رشد فهم و آگاهی بشر و استفاده های معقول و علمی باشد جایز می داند.

از دیگر برنامه های حضرت علی (ع) در جهت رشد و تعالی فرهنگ جامعه حاکم نمودن عقل منطق مفاهمه و گفتمان بین افراد و گروههای مخالف و متعارض بود. از دیدگاه حضرت علی (ع) توهین دشنام اهانت تهمت و... اعمال زشتی است که نسبت به هیچکس حتی دشمنان خدا و قرآن جایز نیست. امام (ع) معتقد است که حتی با دشمن خود نیز باید برخورد منطقی داشته باشیم. باید عیوب خیانتها جنایتها و بدیهای او را با استدلالات عقلی در جامعه بیان کنیم و اگر این دشمن از خودمان (هم وطن یا مسلمان) بود باید دعا کنیم که خدا او را هدایت کرده و خون ما و آنان را حفظ نماید. امام علی (ع) در جنگ صفین شنیدند که گروهی از یارانش به معاویه و شامیان دشنام می گویند حضرت خطاب به آنان فرمودند:

 «من خوش ندارم شما دشنامگو باشید لیکن اگر کرده های آنان را باز گوئید و حالشان را فرایاد آرید به صواب نزدیکتر بود و در عذرخواهی رساتر. و به جای دشنام بگوئید خدایا ما و آنان را از کشته شدن برهان و میان ما و ایشان سازش قرار گردان و از گمراهی شان به راه راست برسان تا آنکه حق را نمی داند بشناسد و آن که برای دشمنی می رود و بدان آزمند است باز ایستد.» (4)

از دیگر نمونه های تلاش امام (ع) در جهت بالا بردن سطح شعور و آگاهی جامعه این بود که حضرت می خواست برای شناخت حق و باطل و تشخیص راه درست و غلط ابزار سنجش و معیارهایی به دست مردم بدهد که عقلی بوده و مردم بتوانند در بحرانها و در مشتبه شدن حق و باطل راه درست را بشناسند.

پس از خلافت حضرت علی (ع) طلحه و زبیر که از اصحاب بزرگ پیامبر بودند به همراه عایشه همسر پیامبر(ص) در جبهه مقابل حضرت علی (ع) قرار گرفتند. این امر بر بسیاری از مردم مشتبه گردید چون سران هر دو جبهه از یاران نزدیک پیامبر(ص) و سابقین در اسلام بودند وقتی «حارث ابن حوط رانی» این مساله را برای امام (ع) مطرح کرده و پرسید: آیا ممکن است طلحه و زبیر به راه باطل بروند امام (ع) بدون اینکه مستقیما بر حقانیت خود استدلال کند معیاری به او نشان داد که نه فقط برای حارث بلکه برای تمام زمانها و تمام انسانها راهنما و راهگشاست.

امام (ع) انسان ها را از قید و بند افراد و کیش شخصیت آزاد کرده و توجه همه را به ارزشی بالاتر جلب می نماید. حضرت فرمود:

 «ای حارث راستی امر بر تو مشتبه شده است. به درستی که حق و باطل با مردم شناخته نمی شوند بلکه حق را بشناس تا اهلش را بشناسی و باطل را بشناس تا مرتکب آن را بشناسی.» (5)

یعنی میزان حق و باطل است و افراد به آنها سنجیده می شوند نه اینکه از روی اشخاص راه درست و نادرست تشخیص داده شود. (6)

 

پاورقی:

1 ـ نهج البلاغه خطبه 105

2 ـ فرمان بهزیستی سید احمد فقهی ص 3

3 ـ نهج البلاغه خطبه 79

4 ـ نهج البلاغه خطبه 206

5 ـ تاریخ یعقوبی ترجمه محمد ابراهیم آیتی ج. 2 ص 133

6 ـ توسعه سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) ص 158 ـ 154



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    تلقینپذیری
    تاسوعا و عاشورا و وصیت امام حسین(ع)
    علم سکولار و علم دینی*
    آثار غفلت از هویت علم غربی
    علم و عرفان در اشعار امام خمینی
    ملزومات تولید علم در اندیشه امام خمینی(ره) 2
    انسان کامل در اندیشه مطهر 1
    دین، علم و تکنولوژی
    علم واقعی از دیدگاه حضرت پیامبر گرامی اسلام(ص)
    علم و عالم از نگاه پیامبر اعظم
    علم و معنویت
    علم در آیات و روایات از دیدگاه امام
    ارزشهای دینی در بین جوانان افزایش یافته است
    وصف دنیا در نهج البلاغه
    فضیلت ماه مبارک رمضان
    [همه عناوین(207)][عناوین آرشیوشده]

    دوشنبه 103 آذر 5

    کل:   368589   بازدید

    امروز:   153   بازدید

    دیروز:   159   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    خدمت رسانی [100]
    پرسش مهر8 [66]
    امام رضا(ع) [35]
    خنده بازار [62]
    یا ضامن آهو [64]
    پرسش مهر9 [142]
    روانشناسی آیناز [65]
    [آرشیو(7)]

    آشنایی با من

    پرسش   مهر  10   آینده گان
    مریم واحدی طبس
    خود را به سلاح دانش مجهز کنید

    لوگوی خودم

    پرسش   مهر  10   آینده گان

    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی دوستان




    لینک دوستان

    عاشق آسمونی
    لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
    سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
    سیب خیال
    یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
    %% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
    PARANDEYE 3 PA
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    کلبه عشق
    یادداشتها و برداشتها
    بوی سیب BOUYE SIB
    پرسش مهر 8
    عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
    محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
    مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
    دانشجوی سیاسی
    عدالت جویان نسل بیدار
    Sense Of Tune
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    مذهب عشق
    شایگان♥®♥
    mansour13
    حدیث عاشقان زهرا(س)
    ترانه های غربت-اشعار من
    آواز سرد
    نقطه ای برای فردا
    شمیم حیات
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    بسیج
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسش مهر 9
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    مرکز دانلود رایگان free Download بهترین نرم افزار و برنامها
    ..:: نـو ر و ز::..
    یا ضامن آهو
    خنده بازار
    نجوا
    امام رضا
    خدمت رسانی
    دنیا به روایت یوسف
    چرندوپرند
    بدا به یاد شهیدحجت ا...رحیمی

    دسته بندی یادداشتها

    ارزش[2] . اسلام[2] . خدمت[2] . خدمت رسانی[2] . دولت[2] . فرهنگ[2] . فلسطین . کارمندی . لبنان . مجلس . محدوده خدمت . مسئولیت . مسلمان . مسلمانان . معنوی . معیار . ملاک . مومن . مومنان . میراث پیغمبران . نژاد . نهج البلاعه . نوع دوستی . وابستگی . 22 بهمن . آموزگار . اخلاص . اخلاق . رمضان . روح معنویت . شکوفایی . شهادت . شهیدان . عاشورا . عدالت . عشق . عطوفت . علم . فداکاری . خدمت گذاری . خدمت مادی . خدمت معنوی . خدمتگذار . خلاقیت . دانش . دنیا . اصلاحات . اقتدار سیاسی . امام خمینی (رح) . امام خمینی(ره) . امام صادق . امام صادق(ع) . امدادرسانی . انسان گرایی . انقلاب . انگیزه خدمت رسانی . انگیزه ی خدمت . ایثار . بسیج . پرسش مهر10 . پیام انقلاب . پیامبر اعظم . پیامبر اکرم(ص) . پیروزی . تاسوع . تسلیت . تفکر دینی . تواضع . جامعه اسلامی . حقوق ارباب رجوع . خداوند .

    آرشیو

    برکات خدمت
    دکل‌هایی شاهد بر عدم خدمت گذاری
    انرژی هسته ای و خدمت گذاری به م ...
    پاسخ به 3 سوال
    حضرت امام و خدمت گذاری
    اهمیت خدمت رسانی
    اسلام و خدمت گزاری
    آسودگان روز قیامت
    خدمت‏رسانی و تداوم زندگی اجتماعی
    اسلام آیین اجتماعی
    دانلود نرم افزار و بازی
    وظیفه دولت و مسوولین در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟
    دیوانسالاری در خدمت مردم نه مردم در خدمت دیوانسالاری
    خدمت گزاری به روش نوین
    دست آوردهای کارگشایی
    خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن امام حسین علیه السلام
    خدمت‏رسانی، عامل پیوند با ولایت
    جلوه های خدمتگزاری
    خدمت رسانی
    رستگاری در بندگی خدا و خدمت به خلق اوست
    عکس
    خدمت در عرصه نظامی
    شأن همه ما شأن خدمت گزاری به مردم است
    تاثیر خدمت گزاری بر فرد و اجتماع
    متفرقه
    بوش کفش باران شد
    زندگی امام خمینی
    غزه
    انتخابات
    تیراژ دوطفل مسلم
    داستان هایی از زندگی بزرگان در خدمت به مردم
    اقامه به موقع نماز عمر را طولانی میکند
    دوران دفاع مقدس مسیر خدمتگذاری به مردم را هموار کرد
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    آیا شعار خدمتگزاری به نفع مردم ختم به خیر می شود؟
    چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم
    خدمت‏رسانی در سیره و گفتار امیرالمؤمنین علیه‏السلام
    شیوه صحیح خدمت‏گزاری
    نباید از مسیر خدمتگذاری به مردم منحرف شویم
    متکی: آمریکا قدرت شنوایی اش را بیشتر کند (کاریکاتور)
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    مقالات علمی
    اعتیاد
    جانبازان
    فقرا و محرومین
    انقلاب
    شهادت و شهید
    شهرهای مقدّس پناه درماندگان
    انگیزه ها در خدمتگزاری
    وظیفه ما خدمت‏رسانی
    ضرورت پیش گامی در خدمت
    اثر خدمت به دیگران
    ماهواره امید
    مقالات نوآوری و شکوفایی کامل با منبع

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com

    جدیدترین قالبهای بلاگفا


    جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ